Radarintyg

Radarintyget kan bli din väg till att förstå hur radarn fungerar. Även om radarn bara en bra på en sak, så är den egenskapen ovärderlig när dimman glider in, regnet vräker ner eller när mörkret kommer.

Vad är då radarn bra på? Radarn mäter avstånd, genom att skicka och ta emot radiosignaler. Men det är upp till dig att tolka bilden som radarn skapar på din skärm. Genom att du lära dig att använda dig de olika inställningarna på skärmen, alltifrån begreppen Tune, Gain, Sea Clutter, Rain Clutter till att använda dig av elektroniska bäringslinjer (EBL) och variabel avstångsring(VRM) så lär du dig förstå radarns möjligheter att navigerar säkert även om sikten är dålig. Men skall du lära dig förstå radarn som är ett hantverk, det kräver att du använder din radar regelbundet, i början i fint väder, för att kunna se i verkligheten vad radarn ”ser” och som omvandlas till mönster på din skärm. Att bli en bra radaroperatör är som att du lär dig ett hantverk, och att finjustera inställningar beroende om det blir mer eller mindre vågor, mer eller mindre regn är ett ståndigt lärande.

Radarn- din bästa vän i dimma och mörker

Har du en radar ombord så är du skyldig att kunna använda den, enligt de internationella sjövägsreglerna, då man skall kunna använda alla tillbuds stående medel för att undvika kollision, och där är radarn oöverträffad.

Radarintyg

Förhandskrav:

Du måste ha aktuella kunskaper motsvarande förarintyg, dvs kunna lägga ut kurser och bäringar och om du har egna bestick tar du med dem, annars finns det nautisk linjal, passare och transportör att köpa på plats.

Vidare studier

Vill du sedan gå vidare med utbildningen till fartygsbefäl klass VIII så drar vi av en del av kurskostnaden om du gått radarutbildningen hos oss.

Boka utbildning på sjoskolan.se – Radarintyg Göteborg

Utbildningen sker på Pråmen (Adolf Edelsvärds gata 12, Göteborg)

 

Utbildningens innehåll

  • Kursen innehåller alla de moment som ingår i radarintyget från Nämnden för Båtlivsutbildning (NFB).

    • De internationella sjövägsreglerna med fokus på de som berör behovet av radar
    • Hur fungerar radarn, både konventionell och bredbandsradar
    • Globala navigationssystem och hur det fungerar
    • Hur du och besättningen kommunicerar ombord
    • Manuell plotting med radarark

Schema

Under kursen får du sex timmar teori och fyra timmars praktik tillsammans med elever som går utbildningen till Fartygsbefäl klass VIII. Vanligen teori under en lördag och praktik 4 timmar under söndagen. Ibland kan vi erbjuda praktik direkt efter teorins slut på lördagen.

Kurslitteratur

Vi använder boken Radar i skärgården av Börja Wallin, och den kostar 215 kronor.

Examination

Det kommer en förhörsförrättare från Nämnden för båtlivsutbildning (NFB) som kommer till skolan på angivet provdatum, och du gör ett skriftligt prov efter att ha gjort en godkänd praktiktur med lärare från Sjöskolan. Har du en blå intygsbok från NFB får du radarintyget stämplat i boken, har du köpt appen från NFB dyker intyget upp där efter cirka 10 dagar efter att du gjort provet. Vill du beställa ett plastkort med radarintyget på, då går du in på hemsidan för NFB och kontrollerar att intyget finns där först. Du skall vara 15 år för att skriva för intyget enligt NFB.

 

Priser

Utbildning 6 + 4 timmar under två dagar: 2450 kr

Kurslitteratur 215 kr

Fraktkostnad för att få boken hemskickad 83 kronor

Scroll to Top