Utsjöskepparintyg

Utsjöskepparintyg  – När är du redo för längre seglatser? Kanske gör du dig redo för att segla dygnet runt, och vill lära dig att planera både vaktpass och mat för en god seglats.

Längtar du att segla i ständig sol och värme? Då är utsjöskepparkursen en bra kurs för dig.

Vi går genom vad du behöver tänka på innan du börjar planera, vad som behöver planeras in, och hur du gör i främmande hamnar och hur du beräknar tidvattenströmmar. Det är spännande att planera och fundera över längre färder, och det är en del att tänka på, och i dessa dagar är det ännu mera än vanligt. Vi går genom vad du behöver skaffa dig för utbildning innan du går iväg med din båt. Vilka papper du måste ha med dig i original, och hur du gör med ett eventuellt behov av dubbla pass. Var och hur får du tag i uppdatering av dina papperssjökortkort, och tips på bra webbsidor för att hålla dig uppdaterad om vilka hamnar som är stängda och öppna pga av Corona.

Utsjöskepparintyg Göteborg​
Isabell
Läs mer
Jag tyckte kursen var väldigt bra och gav en grundläggande förståelse för långfärdssegling samt tidsvatten och strömmar.
Börje
Läs mer
I stort sett bra, kursmaterialet kunde varit bättre. En del felskrivningar som förvirrade och det borde finnas "facit" efter varje övning för att underlätta hemstudierna
Anders
Läs mer
Jättebra kurs! Ger möjlighet att, tillsammans med likasinnade, fördjupa sig i alla/många frågor som har med att ’segla långt’ att göra.
Andrea
Läs mer
Kursen med Stina var intensiv men också väldigt informativ och underhållande. Tack så mycket!
Föregående
Nästa

När det gäller strömtriangeln du får fördjupa dina kunskaper från kustskepparkursen, du får lära dig vad din autopilot jobbar med, i strömmande vatten och hur strömmen påverkar farten och också din planering över tid. Sedan går vi över till tidvatten, hur fungerar tidvattnet, och vad är det som händer när det är fullmåne t.ex.
När det sedan blir dags för avfärd, hur mycket ”måste” du ha med dig, och hur påverkar det stabiliteten på din båt, och vad är värt att välja bort och välja till i packningen.

Utsjöskeppare- när du är på väg mot horisonten som enda begränsning

 

När du känner dig trygg med navigering i dagsljus och skärgården är det dags för nästa steg – mörkernavigering och utomskärs. Kanske hägrar Skagen och Läsös stränder, stadsliv i Köpenhamn, Oslo eller någon av de fina små städerna i Danmark, Norge eller varför inte Tyskland, när Coronan släpper greppet om oss och världen öppnar sig igen.

Under Kustskepparkursen går vi igenom allt som är bra att känna till för att kunna planera och genomföra en längre segling längs kusten eller en tur rakt över havet till t.ex. Skagen. Vi diskuterar vad du behöver tänka på innan du kastar loss, vad du kan förvänta dig under färden, och inte minst hur du hittar hem igen. Hur skall du hantera avdriften och strömmens påverkan på din färd på papperskortet, och hur du hanterar dagens elektroniska alternativ för att underlätta resan så mycket som möjligt. Vi berättar mer detaljerat om det du ytligt fått lära dig på Förarintyget. Här blir du en skeppare som kommer kunna hantera kompass, papperssjökort och digitala sjökort och lära dig känna igen olika lanternkombinationer som finns, inklusive de ljud- samt dagersignaler som finns och är nödvändiga att kunna.

Utbildningens innehåll

  • Planering av färden
  • Kunskaper du bör skaffa dig innan avfärd
  • Dokument du bör ha med under färd
  • Hur kommunicerar du med hamnar och andra båtar på bästa sätt
  • Tidvatten, hur det fungerar och hur du läser tidvattentabeller
  • Vaccinationer, tandläkarbesök och sjukvård innan och under färd, kortet från Försäkringskassan
  • Nödläge, nödutrustning, säkerhetsutrustning, brandskydd ombord
  • Vi färdas på övningskort 5052 alt 5055 som är Brittish admiralty- kort och går från Dover längs engelska sydkusten över till franska sidan av Engelska kanalen och som sista sträcka Calais -Dover som är en passage över världens mest tät trafikerade trafiksepareringszon. Vi planerar en segling som du själv skulle kunna göra på en sex veckors semester från Sverige väst- eller sydkust till engelska sydkusten och tillbaka.

Kurstider
Kursen pågår under två helgen, klockan 09-17 båda helgerna. Du skriver provet för utsjöskepparintyget cirka en vecka efter sista kursdagen.

Kurslitteratur
Vi har ingen kursbok utan använder en aktuell Reeds nautiska kalender och så får du kopior av förläsarens bilder på mail, så att du kan välja skriva ut dem eller ha dem på din egen dator.

Förkunskaper

Du måste ha ett godkänt kustskepparintyg för att få skriva utsjöskepparintyget, eller ha gått kursen så nyligen att du inte hunnit skriva kustskepparintyget men har färska kunskaper, men du måste skriva kustskepparintyget före du får skriva utsjöskepparintyget.

Du bör också repetera dina kunskaper från kustskepparkursen om det var ett tag sedan du gick kursen, då vi startar med att göra strömtrianglar redan första lektionen.

Examen
Examination genomförs av en oberoende förhörsförrättare från NFB, Nämnden för Båtlivsutbildning, som kommer till Sjöskolan och håller i det prov som du skall skriva sex till åtta dagar efter genomförd kurs. Du har två timmar på dig att skriva provet, och du skall ha med dig bestick, övningssjökort, fotolegitimation och den blåa intygsboken från Nämnden för båtlivsutbildning med kustskepparintyget infört, eller diplom från kustskepparutbildningen. När du lämnar in provet rättas det på plats och du får också en chans att gå genom provet med examinatorn. Priset är 625 kronor för provet och om du inte har den blåa intygsboken från Nämnden för båtlivsutbildning så kostar den 65 kronor som en engångskostnad. Vid godkänt resultat erhåller du NFBs blåa intygsbok om du inte redan har den, där förrättaren sätter in ett sigill och stämplar sidan för utsjöskepparintyget.

Lokal
Adolf Edelsvärds gata 12, Pråmen Göteborg
Klicka på knappen nedan och där du kan boka din kursplats direkt.

 

Denna kursen finns även i Stockholm
Utsjöskepparintyg Stockholm

Scroll to Top

Kontaktuppgifter

Skicka in ditt telefonnummer eller mejladress så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Göteborg

Stockholm

Kontaktformulär