Båtkörkort Göteborg

Båtkörkort, Men till skillnad från Skepparexamen så har Båtkörkortet aldrig funnits. Däremot har det utretts i omgångar och diskuterats i spaltmeter. Utredningarna brukar komma fram till att ett Båtkörkort nog vore bra att införa, men politikerna kommer aldrig till skott och idag är det ingen prioriterad fråga hos Näringsdepartementet. De Båtkörkort som föreslagits av utredningarna är att jämföra med dagens Förarintyg samt Kustskepparintyg. Ofta pratas det om 3 steg där både storlek på båten och båtens topphastighet involveras.

Men idag finns det alltså inget krav på Båtkörkort i Sverige, det är först när din båt blir ett skepp, alltså längre än 12 meter och bredare än 4 meter som du måste inneha Kustskepparintyget. Och så måste du vara nykter, såklart!

Kustskepparintyg Göteborg

Förarintyg båt Göteborg

Båtkörkort Göteborg

 Båtkörkortet – utbildningen som inte finns.

I dag tror vi att det närmar sig ett båtkörkort, då förarbevis för vattenskoter redan är klubbat att börja gälla från våren 2022, och stora båtorganisationer har föreslagit att även för snabbgående motorbåtar som framförs på fritiden skall det införas ett Båtkörkort.

Ute i Europa är kraven högre och man har ett internationellt certifikat i varje land, med likvärda krav. Sverige och Norge skiljer sig i dagsläget åt genom att ha en intygsbok i pappersform där intygen klistras in. Dessa intygsböcker har inget foto, så boken måste alltid uppvisas tillsammans med en giltig fotolegitimation.’ Den organisation i Sverige som beslutar om vilka krav det är på de olika intygen är Nämnden för Båtlivsutbildning (NFB). I styrelsen för NFB sitter det representanter för Transportstyrelsen, Svenska Seglarförbundet, Svenska Kryssarklubben och Svenska Båtunionen.

För 40 år sedan var trängseln på vattnet längs våra kuster inget problem någonstans, och de var få flytetyg som kom upp i några höga hastigheter. Det var också så att de flesta köpte en liten båt,  och sedan köpte man större när man behärskade den lilla båten.  I dag köper många en stor fritidsbåt med stark motor och bästa hjälpmedlet en plotter, dvs ett instrument som hjälper dig att navigera på vattnet utan större kunskaper om väjningsregler, fartbegränsningar och det som förr kallades sunt förnuft.

Sunt förnuft på sjön, det finns det många som tycker att de har, och säkert stämmer det, men när man tror att man följer de regler som någon äldre släkting lärt en, och det inte stämmer, då kan det uppstå situationer som leder till olyckor.

Ett Båtkörkort tänker vi oss som dagens förarintyg kombinerat med båtpraktik dag. Då får du både teoretiska kunskaper som du sedan får chans att under kunnig ledning omsätta i praktiken. Sedan gäller det att öva och öva. Om du har en egen båt, då kan du boka in en av våra instruktörer på privatlektioner, då får du 5 timmars intensivkurs på att manövrera din egen båt, och om du vill kan du köra din båtpraktik dag vid samma tillfälle.

Men i dag finns inget krav på att du skall gå kurs och skriva ett prov för förarintyget, MEN det är enligt svensk lag, sjölagen krav på att du kan allt det som du lär dig under en förarintygskurs, det MÅSTE du kunna första gången du ger dig ut i en båt som befälhavare. Det betyder att du måste veta att båten är sjöduglig, att du kan hantera den båten du kör när det gäller väjningsregler, läsa sjökort och vara medveten om att du är skyldig att till om någon hamnar i sjönöd. 

Så om Näringsdepartementet som äger frågan om båtkörkort gör slag i saken eller ej, det står skrivet i stjärnorna, men vill du vara säker och få kunskap då är förarintyget första steget till den kunskapen.

Vill du köra en fritidsbåt som är större än både 12 meter x 4 meter, då måste du skriva ett godkänt prov för kustskepparintyget, och där är kraven på förkunskaper ett godkänt prov för förarintyg och båtpraktik dag. 

Scroll to Top