SRC (VHF-intyg)

Med en marin radio, en VHF har du bästa kommunikationssättet när du är på sjön. Med hjälp av din VHF kan du få väderprognoser, navigationsvarningar, kontakt med kompisar som också är ute på havet, och om du hamnar i nöd kan du få snabb hjälp av sjöräddningen, men det allra bäst, även den närmaste båt kan vara den som hjälper dig genom ett enda knapptryck.

De flesta av dagens VHF-apparater är utrustade med en funktion kallad digital Selective Calling (DSC), som gör att du kan ”ringa” direkt till dina vänners VHF, varna andra för fara och bli varnad själv, eller om du behöver akut hjälp bara trycka på Distress-knappen för att få snabbaste möjliga hjälp.

Enligt radiolagen måste alla apparater som används för radiokommunikation vara registrerade. När du köper en VHF apparat skall du registrera den hos Post- och telestyrelsen, och för att få lov att använda apparaten skall du inneha ett personligt Short Range Certificate, (SRC). Om du har ett certifikat som kallas VHF-certifikat från 2000, eller äldre, så gäller att du måste ta ett nytt certifikat för att du skall få använda en VHF, för att lära dig de nya funktionerna som finns i Digital Selectiv Calling(DSC) och Global Maritme Distress and Safety System (GMDSS)

Boka utbildning här – VHF – SRC Göteborg

VHF SRC Göteborg
Håkan
Läs mer
Bra tempo och superbra kursledare (sierra tango india alpha)
Lisbeth
Läs mer
Stina var fantastisk med sin entusiasm och kunskap. Tack för en bra kurs. Bravo!
Magnus
Läs mer
En väldigt bra just dom på ett tidseffektivt sätt går igenom de viktigaste momenten inom VHF kommunikation.
Anne-Catherine
Läs mer
Bra material och utmärkt lärare, rekommenderar gärna!
Föregående
Nästa

Kommunicera med en marin radio-VHF är bästa kommunikationsvägen till sjöss

GMDSS är det internationella säkerhets och räddningssystem som också ingår i utbildningen, med massa nyttig information om utrustning och funktioner i din VHF och hur du kan samverka med andra i en räddningssituation. Det kom ett nytt regelverk 2017 för att skriva provet för SRC-certifikatet, vilket innebär att du nu måste genomföra ett webbtest/simulator för att bli godkänd inför att få skriva det skriftliga provet. Mer om det när du kommer på kursen.

Vi genomför våra utbildningar ombord Pråmen vid Klippan med utsikt över Göteborgs hamninlopp. Där vi kan lyssna på när passerande fartyg via sina VHF apparater rapporterar till Vessel Traffic Service(VTS) Göteborg att vad de har för avsikter och att VTS konfirmerar eller ger anvisningar om andra vägval.

Genom att gå en VHF-kurs blir du säkrare på olika funktioner på en VHF och får självförtroende när det gäller att våga prata i en VHF. Du blir säkrare ju mera du pratar med andra på sjön och vet hur du skall prata och agera agera, om olyckan är framme. Kursen är på en kväll om 4 timmar där du får testa olika DSC-funktioner, som en förberedelse inför ditt webbtest. Du får också testa på att göra anrop, med olika uppgifter tillsammans med några andra i gruppen.

Skall du hyra båt i Medelhavet eller i Karibien är förarintyg och SRC-certifikat oftast det lägsta kravet, är båten större kan kombinationen kurskepparintyget och SRC-certifikatet vara ett krav.

Kurstid är en vardagskväll klockan 17.30-21.20 eller en lördag eller söndag kl 13.30-17.30.

Pris inkl. moms 1100 kr

 

Utbildningens innehåll

  • Tillstånd för anläggningen & det personliga certifikatet
  • Radiolagen och sekretess
  • PTS; VTS, JRCC, NFB, Sweden traffic- vi reder ut begreppen, vad är vad
  • Den marina radions olika funktioner
  • Räckvidd på din VHF- fast anläggning med extern antenn eller handburen- hur det fungerar.
  • Digital Selectiv Call= DSC inte enbart larm utan även en telefonbok
  • GMDSS-systemet
  • Kanal 16 och alla de andra kanalerna, hur fungerar systemet med kanaler
  • Anrop- hur fungerar det
  • Securité, Pan-pan, och Mayday- vem ropar och när ropar du
  • Vi går också genom hur simulatorn hos NFB fungera, och vad du skall öva på och sedan genomföra det första provet digitalt för att sedan komma och skriva för examinatorn.

Facklitteratur och arbetsmaterial

Vi använder kursboken VHF till Sjöss som kursbok, och sedan får du övningsmaterial i välkomstmailet som kommer cirka 3-5 dagar innan kursstart. Efter genomgången kurs får du ett övningshäfte med frågor och ett med svaren att ta med dig hem.
Vill du redan nu ta en titt på simulatorn från NFB, så har du länken här.

Examen
Examination genomförs av en oberoende förhörsförrättare från NFB, Nämnden för Båtlivsutbildning, som kommer till Sjöskolan och håller i det prov som du skall skriva sex till åtta dagar efter genomförd kurs. När du lämnar in provet rättas det på plats och du får också en chans att gå genom provet med examinatorn. Priset för att skriva provet är 625 kronor och om du inte har den blåa intygsboken från Nämnden för båtlivsutbildning så kostar den 65 kronor som en engångskostnad för alla kommande intyg.
Resultatet av skrivningen får du direkt. Vid godkänt resultat erhåller du NFBs blåa intygsbok om du inte redan har den, där förrättaren sätter in ett sigill och stämplar sidan för förarintyget.

Förkunskaper:
Du behöver Inga förkunskaper, men när du går en intensiv kurs är det alltid bra att läsa på lite innan och/eller avsätta tid för egenstudier innan provet. Bokar du porto L så får du kurslitteratur och arbetsmaterial hemskickat innan kursstart med läshänvisningar, om du beställer boken minst en vecka innan kursstart. Du skall fylla 12 år som lägst under kalenderåret du skriver provet för förarintyget.

Kurslokal:
Pråmen, Göteborg.

 

Denna kursen finns även i Stockholm
VHF Stockholm

Scroll to Top

Kontaktuppgifter

Skicka in ditt telefonnummer eller mejladress så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Göteborg

Stockholm

Kontaktformulär