Fritidskurser i Göteborg

Vare sig du vill vara skeppare i badviken eller ute på havet, så är en fritidskurs en bra början på ett liv på vattnet, vare sig du paddlar kajak, kör vattenskoter eller motorbåt eller styr en segelbåt under segel. Alla vi som vill vara på vattnet behöver kunna en del om hur vi skall förhålla oss till varandra, för att alla skall känna trygghet och trivas.

 

Våra fritidskurser

Instegskursen för dig som är nybörjare på sjön, hur du än skall färdas är förarintyget. Med kunskaperna från en förarintygskurs och med tillvalet båtpraktik dag har du bra förutsättningar för ett roligt båtliv där du kan känna dig säker i förhållande till andra på sjön. Kunskaperna på en förarintygskurs gör dig rustad för att kunna navigera i fint och stilla väder till en början. Vi börjar med att skapa förståelse för sjökortet och vad som står på vårt internationella sjökort, att all text förutom egennamnen är på engelska och att det finns flytande och fasta sjömärken och hur de ser ut. Sedan fortsätter vi med koordinatsystemet där du säkert känner igen begreppen latitud och longitud, och så lär du dig vad en sjömil är. Då är det dags att lägga ut en kurs, och ta en bäring med hjälp av besticken. Bestick, ja då menar vi inte kniv, gaffel och sked utan passare, nautisk linjal och transportör. Ett gammalt uttryck för att arbeta med sjökortet är att föra bestick.Du får också med dig en del väderkunskap på förarintygskursen hos Sjöskolan, vilket gör att du kan börja bygga din egen kunskapsbank om vädret. För utan väderkunskap blir ditt båtliv inte optimalt. Med väderkunskap menar vi på Sjöskolan inte att du har mest väderappar, eller oavbrutet undersöker hur mycket det blåser överallt enligt olika hemsidor eller appar, utan att lär dig genom att studera himlen, vågornas utseende, tänkta på vindriktning i förhållande till din förtöjningsplats och var du lagt ditt ankare. När dina erfarenheter av navigering och din kunskapsbank om vädret och väderutveckling ökar, då vill du säkert utöka dina färder, då är det dags för nästa intyg.As stated in this article https://www.fakewatch.is/product-category/richard-mille/rm-52-01/ you can browse your selection of available deals on smartphones and top brands and explore the cell phone service plans that best suit your needs.För nästa intyg lär du dig mera om att navigera och planera lite längre färder och också att navigera i mörkret med hjälp av fyrar. Detta nästa intyg kallas kustskepparintyg, är precis som förarintyget en helt teoretisk kurs. Att utan elektroniska hjälpmedel ta ut kursen från Göteborg till Skagen med hjälpa av besticken och kunskaper om missvisning, deviation, avdrift och ström ger en go känsla i kroppen och knoppen. När du sedan vet hur avdrift och ström påverkar båten, då får du som ofta kopplar in autopiloten när du går över stora vatten en helt annan förståelse vad som händer när den automatiska hjälpen styr genom vågorna. Äger du eller skall du vara ansvarig befälhavare på ett fartyg som är större än 12 meter gånger fyra meter, då är det ett krav att du har kustskepparintyget.Intyg nummer två eller nummer tre, beroende på dina planer brukar vara ett SRC-intyg, det som förr kallades VHF-certifikat. På SRC-kursen lär du dig använda en marin radio, vad som är radiodiciplin, vad det betyder att du sänder med simplex och hur du kan få telefonsamtal uppkopplade ute på vattnet långt bortanför vad mobiltelefonen har täckning, med hjälp av andra fartyg eller om du når in till land något som motsvarar en kustradiostation. Många tänker på den marina radion som en livlina i nöd, går du kursen kommer du att upptäcka att den är mycket mera än så.När du använt dina teoretiska kunskaper, omsatt dem till färdigheter och seglat ett eller flera år, då kanske du vill kasta loss på riktigt, då har vi intyget för dig och det är utsjöskepparintyget. Vi lämnar då Sverige och förflyttar oss direkt till Engelska kanalen, där vi ser på tidvattendiameter, läser i tidvattentabeller ur Reeds nautiska almanacka, planerar för långfärd och hur man agerar i främmande hamn.Vill du sedan gå över till praktisk verklighet kan du göra båtpraktik dag när du gått förarintygskursen, en fyra timmars praktisk kurs med sju andra deltagare och en instruktör och skeppare. Där övar du på allt som du lärt dig på förarintygskursen och får chans att omsätta i praktisk verklighet.Har du gått kustskepparkursen har du möjlighet att välja till att göra båtpraktik mörker. Vi planerar en färd i mörker, i klassrummet eller ombord, och sedan genomför vi färden praktiskt med utgångspunkt från vår hamn vid Klippan.Sedan har vi korta kvällskurser i elektronisk navigation, HLR, sjukvård ombord och en helgkurs i el-elektronik och nätverk ombord på din fritidsbåt.Vill du bli bra på något speciellt i teorin, eller vill du öva praktiskt med din motor eller segelbåt, då erbjuder vi dig privatlektioner. Du bokar och berättar vad du vill träna på, och om du har en egen båt som du vill öva med skriver du ner vad det är för typ av båt, och motorstyrka om det är motorbåt och om du vill öva med segelbåt vad du vill öva med och på. Vill du lära dig segla spinnacker eller gennacker med din egen båt, då ber vi dig se till att du har med dig en eller helst två gastar till den lektionen, så att instruktören kan just instruera och inte delta som en av gastarna. Så det är bara att önska.Vi hoppas att du blivit inspirerad och funnit något som tilltalar just dig!
Scroll to Top